Nyheter
Om AK
Butik
Böcker
Filmer
CD-Album

Föreläsningar
Blogg (extern länk)
Blogg (extern länk)
Kontakt

 

besokmacforum

Konstnarsnamnden
hamnarbetarforbundet

AK Reality

AK Inspiration
cafe paus

fitnessfestivalen

stefanjarl

birrofilm


utmarkelserkulturstipendietDeREELReelHeARTidfaMiami nominationAK BG

..

Filmer

Hyr eller köp Renzo Aneröds tidigare dokumentärer på Vimeoondemand. Se länkar:

Under en blågul himmel: http://vimeo.com/ondemand/underthedarksky
För alltid patriot: http://vimeo.com/ondemand/patriotforlife
Islams barn i folkhemmet: http://vimeo.com/ondemand/childrenofislam
Jag vill inte leva detta livet: http://vimeo.com/ondemand/idontwannalivethislife

____________________________________________

Renzo Aneröds filmer

Den unika dokumentärfilmserien om det nya Sverige kan man nu köpa av Aneröd Kultur.
Serien där Renzo Aneröd och Bo Harringer under tio års tid följt människor i subkulturer och utanförskap.
Det startade med filmen “Under en blågul himmel” för att sedan bli tre filmer till. “Islams barn i folkhemmet”, “Jag vill inte leva detta livet” samt den sista delen “För alltid patriot”.

Filmerna har visats på TV, biografer och är populära på skolor, filmfestivaler och myndigheter etc.

Nu har du chansen att köpa en av dessa omtalade filmer till bra priser eller att köpa boxen med alla fyra filmer i.


Under en blågul himmel

Under en blågul himmelOriginalskins, muslimska tjejer, hiphopare, anarkafeminister, unga nazister och MC-gäng.

Death metal, punk, hiphop, oi-musik...
Narkotikamissbruk, fängelsevistelser, Bin Ladin, USA, EU-kravaller...

"Under en blågul himmel" är en nutidsskildrig av ett splittrat Sverige speglat av de som av samhället klassas som farliga.

"Under en blågul himmel" var den första filmen som Renzo Aneröd och Bo Harringer gjorde tillsammans.
Idén föddes år 2000 efter att tidningarna bedrev allt större moralpanik mot subkulturer som växt sig starkare under det katastrofala nittiotalet och dess förödande politik som skapat ett nytt utanförskap och en större splittring i samhället än på mycket länge.

"Under en blågul himmel" började filmas våren 2001 och blev färdig 2004. Under dessa år följdes ett flertal människor från olika subkulturer och de fick chansen att ge sin bild av varför de valt som de gjort.
"Under en blågul himmel" är en mycket populär och efterfrågad film som snart var och varannan skolungdom sett.
Nu har du chansen att inneha filmen som startade upp hela dokumentärserien om det nya Sverige.

"Under en blågul himmel" blev inbjuden till Miami International Film Festival och tävlade i deras
World Documentary Competition

Vinnare ev Publikens pris 2004 på Gävle Filmfestival. Även nominerad i kategorin Bästa film.

Nominerad till Gulddraken 2004 av Göteborg Film Festival




Islams barn i folkhemmet

Islams barn i folkhemmet"Islams barn i folkhemmet" är en fortsättning på filmen "Under en blågul himmel" där olika subkulturer speglades. Under inspelningen av "Under en blågul himmel" märkte vi ett ökat intresse för en bokstavstrogen tolkning av islam bland en del ungdomar. Detta skedde efter 11 september 2001 och Bin Laden blev en hjälte för en del av dessa.

Några år senare blev dessa killar uthängda i pressen som terroristsympatisörer och hatare av judar och kristna.

Då beslöt vi oss för att göra "Islams barn i folkhemmet".

Under filmarbetet träffade vi ytterligare intressanta personer som hade andra förhållningssätt till religionen och till Sverige. En var en före detta fundamentalist, en annan var mer sekulärt inriktad.

Slutligen träffade vi på två personer som var uppväxta i ett muslimskt land men som i Sverige kämpar mot islamska regler och mot religion.

”Islams barn i folkhemmet” är inte en film om islam, utan det är en film om sex individer som bor i Sverige och som alla har en bakgrund i muslimska länder. Det är en film om Islams barn.

 Det viktigaste syftet med filmen är att låta olika personer komma till tals och visa på den stora spännvidd som finns i dessa miljöer.

Islams barn i folkhemmet” vann juryns pris för bästa dokumentärfilm vid The DeReel Independent Film Festival.

 

Jag vill inte leva detta livet

Jag vill inte leva detta livetHenke och Sebbe är i 20-årsålder. Ständigt har dom döden omkring sig. En efter en dör deras kompisar. När sedan Jonny, deras bästa vän, hoppar från Angeredsbron i Göteborg brister allt. En kork GHB blir den enda trösten. Henke och Sebbe lever ett liv utan glädje, ett liv dom inte vill leva.

De senaste åren har det skett ett flertal dödsfall inom samma krets av ungdomar i Göteborgstrakten. Det är ett gäng som till stor del växt upp tillsammans i en ganska vanlig stadsdel som huvudsakligen bebos av svenska arbetare och småföretagare. Dödsorsakerna har varit bilkrascher, mord, självmord och överdoser av droger. Det gemensamma har varit att samtliga använt så kallade "fattigmansdroger" som GHB, GBL och lugnande tabletter, typ Rohypnol.

Vi fick kontakt med några av dessa genom en tidigare dokumentärfilm, "Under en blågul himmel". Många av deras kompisar dog i unga år. Vi blev chockade över den uppgivenheten och destruktiviteten som dessa ungdomar hade. Livsgnistan tycktes vara försvunnen.

När så en av killarna, som vi lärt känna och filmat tillsammans med, tog livet av sig genom att hoppa från Angeredsbron, beslöt vi oss för att göra en dokumentärfilm med dem. Vi vill se om man kan få svar på frågan "varför" genom att följa dem i deras vardag.

Den viktigaste, svenska dokumentärfilmen sedan ”Ett anständigt liv”
- Peter Birro

Filmen träffar som ett knytnävslag i magen.
- Jimmy Fredriksson, GT

Verkligt bra och hemsk och sorglig och angelägen och upprörande!
- Mikael Wiehe


För alltid patriot

För alltid patriot"För alltid patriot" är den fjärde och sista delen i serien.


De senaste åren har intresset för det som kallas svensk kultur ökat, speciellt bland arbetarungdom med svensk bakgrund. En stor del av patriotismen är rasistisk och nazistisk. Men en del av den patriotiska rörelsen säger sig vara icke-politisk och icke-rasistisk.
"Njord" är ett vikingarockband från Sandviken. De kallar sig patrioter och hyllar Sverige i sina låtar. "Black Wings" består av unga raggare från Kungälv, som ibland kommer i bråk med invandrare. "Månegarm" är ett hedniskt hårdrockband från Norrtälje. De är asatroende.
“För alltid Patriot” skildrar nationalismen bland ungdomar som inte ser sig själva som rasister, men som befinner sig i ett gränsland.

 

 

 

 



Peter Birros filmer

Upp till Kamp

Upp till kampUpp till kamp är en av de mest uppmärksammade svenska dramaserier som visats på STV de senaste åren.
Serien blev kritikerrosad och hyllad av publiken och den har vunnit flera priser världen över som bästa dramaserie.
Nu kan ni köpa den här signerad av Peter Birro.

Så här skrev Dagens Nyheter om serien när den visades på SVT:

"Bänka er framför teven!
I kväll kl 20.30 startar tv-serien "Upp till kamp". Johan Croneman däckas av en av de bästa svenska dramaproduktionerna någonsin.

BETYG: 5 (högsta betyg)

När någon äntligen ger sig på att dramatisera och gestalta delar av den svenska vänstern, proggen och musiken under perioden 1965-1976 - ja, då görs det av en författare (Peter Birro) som bara var ett år gammal när FNL-rörelsen såg dagens ljus och en regissör (Mikael Marcimain) som var fem år när Vietnamkriget tog slut.

Och som de gör det.

Jag hade nog inte kunnat föreställa mig att Mikael Marcimain skulle kunna matcha sin fantastiska tv-serie "Lasermannen" redan inom två år, och jag skall inte säga att han överträffat sig själv igen, men att han just nu är landets mest spännande tv- och säkert snart också filmregissör råder det inga som helst tvivel om. Han hanterar det giganatiska materialet så intelligent, så subtilt och samtidigt så brett och allmänt att det är svårt att hitta en relevant jämförelse i svensk dramaproduktion över huvud taget. Någonsin.

Så bra och övertygande är det.

Han får med sig allt: texten, bilden, musiken, skådespelarna. Han är helt orädd för att pröva nytt, han drar sig inte det minsta för att imitera, han har allt i sin hand.

Senare delen av sextiotalet och första hälften av sjuttiotalet är en tid med flera stora rörelser, en epok som under så många år konsekvent historieförfalskats, överdrivits, mytologiserats och förenklats att man för länge sedan gett upp hoppet om vare sig en politisk eller poetisk skildring.

När den nu levereras från Göteborg är den både politisk och poe­tisk. Samtidigt. I ett.

Det var en tid som genomsyrades av vänsteridéer, men alla svenskar jobbade inte med FNL-grupperna, bodde inte i kollektiv, demonstrerade inte på gatorna. Vänstern var en stark rörelse, men inte särskilt stor.

Peter Birros manus om de fyra vännerna Erik (överklasskillen), Lena (den intellektuella vänstertjejen), Rebecka (den idealistiska läkaren) och Tommy (musikern, drömmaren) är extremt stilsäkert. Hans tids- och tonträff är så gott som hundraprocentig. Det är sannerligen inget dåligt researchjobb han har lagt ner, och han verkar ha gått direkt på källorna. Man förstår att många som var med på den tiden hjälpt till med både anekdoter, drömmar och mardrömmar, tillfört i stort och i smått, och givetvis också dragit ifrån. Det mesta av det gamla vänsterjunket är borta, liksom gamla skrönor om proggen man hört till leda (tack och lov, mycket lite av det var dessutom sant).

Här finns många raketostfällor att falla i, de flesta som jobbar med den här typen av nutidshistoriska dramer kan inte låta bli sin egen nostalgi, schablonerna, tidsmarkörerna och varför inte lite ironiska blinkningar? Marcimain & Birro går knappast bort sig vid ett enda tillfälle, det är helt befriat från alla sorters onödig lek och skoj med kläder, miljöer och vänsterstrass. All möda har lagts på personer, historier, öden och sammanhang. Marcimain & Birro är helt oanfrätta av det där falska 68 som hårdlanserats särskilt de senaste två decennierna, de står på lagom avstånd och avstår från att vare sig fria eller fälla.

Peter Birro är en författare och dramatiker som ofta tagit ut svängarna lite väl för min smak, här har han tillåtit sig ett helt annat lugnt, en helt annan saklighet, det är eftertänksamt och tar sin tid, mindre magisk realism än man är van vid, snarare bara realism, fint filtrerat genom ett poetiskt språk. Det är mycket imponerande.

Sveriges Television lär inte ha gått i taket över Mikael Marcimains och fotografen Hoyte van Hoytemas svartvita grepp (färgen introduceras efter hand, först efter nästan 2 timmar), men det visar sig också vara ett mycket lyckat filmiskt vägval; deras tids- och fotomontage är enormt imponerande, man återskapar både miljöer och dofter, det blir till en effektiv politisk relief, men här finns också skuggor, skrämmande tomrum, och man vågar kliva raskt framåt i handlingen, allt behöver inte berättas, allt behöver inte synas i bild för att förklaras. Hoyte van Hoytemas foto är suveränt.

Skådespelarna? Jag är närmast tagen av Jeanette Klingbergs (och Marcimains) rollsättning. Det är helt unikt bra. Det här är Sverrir Gudnarsons stora stora genombrott, lysande, Simon J Berger som Erik är absolut årets fynd, magisk i sitt sätt att dröja och minimera sitt uttryck, Fanny Risberg gör plötsligt allting rätt, och Ruth Vega Fernandez är min nya skådespelarfavorit, alla kategorier.

Det är klart att man över sex timmar springer på en del usla repliker, det finns delar av dialogen som är rätt risig (det finns delar av dialogen som är fantastisk!), det finns ögonblick när man gör på stället halt i berättelsen och knappt rör sig fram i styrfart (särskilt i den tredje delen), men det är ändå skönhetsfläckar man kan leva med utan större besvär."
- Johan Croneman, Dagens Nyheter.


 

Kniven i hjärtat

Kniven i hjärtatEtt triangeldrama mellan Amir från Marocko, hans bäste vän Juan från Chile och den vackra Sabina från Kurdistan. Amir och Juan har svurit varandra osviklig lojalitet och tillsammans bär de en dröm om att bli stora, respekterade i den värld som de känner till. En värld som präglas av våld, kriminalitet och brödraskap. Amir är hjärnan i gänget. De andra hänger på och får dela på bytet. Så lever de, delar på pengar, goda historier och stora drömmar. Tillsammans är de överlevare på förortens villkor - att vara snabb, hålla ryggen fri och att aldrig svika en bror. Men när Juan fräffar den vackra Sabina på ett disco så händer något oväntat. Han kan inte sluta tänka på henne. Sabina har trängt in i hans hjärta. "Kniven i hjärtat" är ett musikaliskt nutidsdrama om kärlek, vänskap och de stora drömmarna. Det handlar om nio ungdomar på väg ut i livet. De kommer från olika länder i världen, bär på olika historier och erfarenheter.

Kniven i hjärtat belönades med tv-priset Prix Italia